BMW Motorrad Srbija

BMW MOTORRAD – PUTOVANJE KROZ VREME

Neki kažu da se uspeh ne može planirati. Međutim, BMW Motorrad je od samog početka građen na pravim vrednostima: strasti i umešnosti u inženjeringu, a njegov neobuzdani poriv za stvaranjem inovacija omogućio je nezaboravne rekorde i sportske pobede. Upravo zato je legendarni BMW bokser motor dobio sasvim posebnu ulogu kojom je uspeh plavo-belog amblema ispisivan još od 1923. Nimalo ne čudi što su BMW motocikli neprestano među najprodavanijim modelima motocikala.

BMW Motorrad je glavni podstrek za svoj uspeh dobio 2. januara 1917. godine, jer upravo tog dana je 33-godišnji inženjer Maks Fric počeo da radi za BMW. Malo pre toga, Fric je dao otkaz kod prethodnog poslodavca Paula Dajmlera u Štutgartu. Ovo je bila veoma povoljna okolnost za BMW, obzirom da je, posle zabrane proizvodnje aviona i motora za avione po odlukama mirovnog sporazuma uz Versaja potpisanog 28. juna 1919, dalje postojanje BMW-a izgledalo prilično nesigurno. U decembru 1922, jedva 4 nedelje po izdavanju narudžbine, Fric je već imao nacrt prvog BMW motocikla u originalnim razmerama. BMW R 32 je prvi BMW motocikl koji je razvio Maks Fric, i od tada, svetski poznati bokser motor, postaje glavna karakteristika BMW motocikala.

Koncept BMW „boksera“ realizovan je u visokom kvalitetu i sa robusnom i moćnom tehnologijom koju je BMW preuzeo iz proizvodnje svojih aviona. BMW „bokser“ ubrzo napreduje toliko da postaje osnovni model za profesionalne trke koje uvek imaju najveće zahteve za kvalitetnim materijalima i tehnologijom. Rudolf Šlajher, i sam aktivan motociklistički trkač, koji od 1923. radi kao inženjer za BMW i preuzima upravljanje projektom. On projektuje agregat sa čeličnim cilindrom sa novom glavom od lake legure u kojoj se nalaze ventili. BMW R 37 iz 1925. sa svojih 500 ccm isporučuje dvostruko veću snagu od svog prethodnika – 16 ks. Rezultat: BMW je odneo pobedu na svim Šampionatima Nemačke u kategoriji 500 ccm od 1924. do 1929. godine.

U osnovi dizajna to je i dalje Šlajherov model koji se 1929. sprema da obori apsolutni rekord u brzini. Nakon izvesnih tehničkih modifikacija – koje su uključivale i nadpunjenje motora putem kompresora, dana 19. septembra 1929. Ernst Hene vozi kroz Minhen brzinom od 216 km/h i time obara postojeći svetski rekord za 10 km/h. U narednim godinama, Hene se neprestano smenjuje sa italijanskim i engleskim motociklistima u postizanju novih rekorda.

MOTOCIKLI IZ DVADESETIH GODINA DVADESETOG VEKA

Specijalna godišnjica

1923: R 32.

Prvi BMW motocikl koji je imao dvocilindarski četvorotaktni bokser motor, poprečno postavljen i opremljen trobrzinskim menjačem. Umesto lanca, koji je bio podložan habanju, sila pogona prenošena je na kućište diferencijala putem kardana. Uzdužno orebreni cilindri liveni su iz jednog dela zajedno sa glavama cilindara i vertikalnim ventilima.

1925: BMW R 37.

Sada je u neizmenjenu šasiju modela BMW R 32 smešten novi sportski motor, prednje oslanjanje je bilo sa lisnatom oprugom, a doboš kočnice napred i klinasti kočioni blok nazad. BMW R 37 je imao, po prvi put upotrebljene, ventile u aluminijumskim glavama cilindara.

1925: BMW R 39.

Prvi BMW motocikl sa jednim cilindrom: BMW R 39. Dizajniran kao sportski model, isporučivao je 6,5 KS iz cilindra zapremine 250 cc u skraćenoj šasiji preuzetoj od modela BMW R 32. Motor i cilindar su bili liveni izjedna, i BMW R39 bio prvi motocikl sa spoljnim kočionim čeljustima na prirubnici kardana koji su zamenili staru blok kočnicu.

1928: BMW R 63.

Novi model od 750 cc je preuzeo unapređenu verziju agregata BMW R57 i posedovao poprečne cilindre radi boljeg hlađenja. Bio je ovo najsportskiji BMW model svog vremena, sa izlaznom snagom od 24 KS i najvećom brzinom od preko 120 km/h.

1929: BMW R 11.

Novi BMW model odlikovao je ram od presovanog čelika, a razvijen specijalno za upotrebu sa bočnom prikolicom, ostavljao je pozitivan utisak svojom stabilnošću. Motocikli su sada postali robusniji i ljudi izvan Nemačke počeli su da govore sa poštovanjem o „nemačkoj školi“ dizajna motocikala. BMW je marljivo nadograđivao svoje modele, tako da je bilo sveukupno pet serija R 11.

1929: BMW R 16.

Novi ram je nosio sportski motor opremljen sa dva karburatora, povećavši tako izlaznu snagu na 33 KS.

O rekordima, trkama i o još više postavljenih rekorda – novi dizajn je doveo do uspeha BMW motocikala u moto sportu

Tridesetih godina dvadesetog veka, inženjeri ne samo što su vodili računa o razvoju performansi, već su i uveli i novine kao što su hidraulički amortizovana teleskopska viljuška i pažljivo projektovani OHV bokser agregat – sve ovo je rezultiralo jedinstvenim uspesima.

BMW R 5 iz 1936-37 bio je potpuno nov dizajn Rudolfa Šlajhera. Sa 24 KS i 500 ccm i zahvaljujući povoljnoj težini, to je jedan od najsportskijih motocikala svog doba. BMW R 5 imao je agregat sa tunelskim kućištem, dve bregaste osovine, sa promenama brzina pomoću pedale, cevasti ram, podesive amortizere teleskopske viljuške i oslonce za stopala umesto pločica koje su se u to doba obično koristile.

Proizvodnjom modela BMW R 12 i BMW R 17, BMW je postao prvi proizvođač motocikala na svetu koji je zamenio postojeću viljušku sa oprugom hidraulično amortizovanom teleskopskom viljuškom na prednjem točku. Ovaj princip iz 1935, koji je u primeni i danas na gotovo svim motociklima, prethodno je bio uspešno korišćen u trkama: inovativna tehnologija prošla je najstroži test u terenskom takmičenju, na off-road trkama, a posebno u vožnjama Ernsta Henesa u trci za svetski rekord.

Na autoputu Frankfurt-Darmstadt, Ernst Hene pokušao je da postigne novi svetski rekord u brzini najnovijim agregatom od 500 ccm i 108 KS. Motocikl je bio potpuno okružen oklopom, sa aerodinamičnim elementima. Rezultat: brzinom od 279,5 km/h, Ernst Hene postaje najbrži čovek na dva točka, a njegov svetski rekord postavljen 28. novembra 1937. nije oboren 14 godina.

Agregatom od 65 KS Majer izaziva senzaciju na trkalištima Evrope. Rezultati govore sami za sebe: 1938. godine u svojoj prvoj sezoni, vozač BMW motocikla Georg Majer osvaja Evropski šampionat. Već naredne godine, Georg „Šorš“ Majer – koga su nedeljnici tog vremena već prozvali „Majerom od čelika“ – dospeva u još pompenznije naslove inostranih medija: on je prvi ne-Britanac na stranom motociklu koji je osvojio legendarni trofej „Senior Tourist“ na Ostrvu Men – što je još jedna pobeda za BMW.

MOTOCIKLI IZ TRIDESETIH GODINA DVADESETOG VEKA

1931: BMW R 2.

Model BMW R 2 je imao nov agregat sa jednim cilindrom za nelicenciranu klasu od 200 cc u lakšoj verziji rama od presovanog čelika. Doboš kočnica je prvi put primenjena na zadnjem točku.

1932: BMW R 4.

Model motocikla BMW R 4 je imao jednocilindarsku verziju veće zapremine sa ojačanom šasijom preuzetom od modela R 2 i bio je namenjen upotrebi u državnim službama kao i da bude sportski model za terensku vožnju. Desno pomerena poluga dopušta pravo pružanje pogonskog sklopa do zadnjeg točka.

1935: BMW R 12.

BMW R 12 je obeležila prva hidraulično amortizovana teleskopska prednja viljuška na jednom motociklu. Ovo je donelo značajno poboljšanje u smislu komfora i lakše vožnje u poređenju sa ranijim oslanjanjem sa lisnatom oprugom. Nepromenjeni ram od presovanog čelika nosi „flathead“ agregat, i dostupan je sa jednim SUM ili Amal karburatorom. Za bokser modele novina je bio menjač sa četiri brzine uz doboš kočnice pozadi umesto nekadašnjih kardan kočnica.

1935: BMW R 17.

Sportski model: BMW R 17 sa moćnim OHV (motorom sa gornjim ventilima). Ovo je omogućilo motociklu da postiže neverovatnu krajnju brzinu od 140 kilometara na sat.

1936: BMW R 5.

BMW R 5 je potpuno redizajnirao Rudolf Šlajher uz motor sa tunelskim kućištem, dve bregaste osovine, menjačem koji se kontroliše pedalom, konusnim cevastim ramom od bešavnih ovalnih cevi, prilagodljivim amortizerima na teleskopskoj prednjoj viljušci i osloncima za stopala umesto pločastih stepenika.

1938: BMW R 51.

Novi cevasti ram je prošao kroz značajno poboljšanje dodavanjem pravog ogibljenja zadnjeg točka. Uspešan angažman projektanta Aleksandra fon Falkenhauzena u Šestodnevnoj trci konačno je uverio i najveće skeptike u vrednost ove tehnički impresivne inovacije.

1938: BMW R 66.

Novi cevasti ram prošao je kroz značajna poboljšanja dodavanjem pravog ogibljenja zadnjeg točka. Novi vrhunski model, BMW R66, dobio je OHV sportski motor sa 30 KS i 600 cc, što mu je omogućilo da postigne najveću brzinu od neverovatnih 145 km/h.

Četrdesete godine dvadesetog veka

Svi pogoni za proizvodnju motocikala i projektna dokumentacija, preneti su u Ajzenah tokom rata, a demontaža proizvodnih pogona u Minhenu, Berlinu i Ajzenahu kao da ukazuje na to da je posle rata za BMW došao kraj. Kompaniju je u životu održavao rad na popravkama za američku vojsku i proizvodnja raznovrsnih predmeta za svakodnevnu upotrebu sve dok proizvodnja motocikala nije  mogla ponovo da započne krajem 1948. godine.

Na temeljima predratnog, prvi posleratni BMW motocikl nastaje u Minhenu. Novi početak je okružen poteškoćama, ali proizvodne mašine pozajmljene od drugih kompanija donekle pomažu. Takođe, neophodno je bilo pribaviti dozvolu za proizvodnju od Saveznika, to isprva dopušta samo konstrukciju jednocilindarskih motocikala ograničenih na 250 ccm. Projektna dokumentacija je bila spremna na leto, ali prvi BMW R 24 isporučen je tek pred sam Božić 1948. Sledeće godine, proizvodeno je oko 10.000 motocikala od 12 KS, a godinu kasnije taj se broj penje na 17.000 jedinica.

BMW R24: 247 ccm, 12 KS

Šasija starog BMW R 23 sada sadrži modernizovani jednocilindarski motor sa centrifugalnim regulatorom pretpaljenja i osovinama klackalice postavljenim na zasebnim glavama. Nov je i četvorobrzinski menjač sa kontrolom nožnim pedalama i Bing karburatorom umesto Amal verzije. Sa modelom BMW R 24, BMW se vratio na velika vrata. Jedan od prvih kupaca je pratnja saveznog predsednika Teodora Hojsa.

MOTOCIKLI ČETRDESETIH GODINA DVADESETOG VEKA

1941: BMW R 75.

Projektovan za terensku konfiguraciju sa bočnom prikolicom i za vojnu primenu, R 75 je imao novorazvijeni OHV motor, menjač sa niskom stopom redukcije i rikvercom. Motocikl je imao pogon za točak bočne prikolice sa diferencijalnom bravom, zašrafljen cevasti ram i hidrauličnu kočnicu na zadnjem točku. To je bio jedini BMW motocikl proizveden isključivo za vojnu primenu.

1948: BMW R 24.

Šasija starog BMW R 23 sada sadrži modernizovani jednocilindarski motor sa centrifugalnim regulatorom pretpaljenja i osovinicama klackalice postavljenim na zasebnim glavama. Nov je i četvorobrzinski menjač sa kontrolom nožnim pedalama i Bing karburatorom umesto Amal verzije.

Nazad na sam vrh.

Pedesete godine dvadesetog veka obeležili su sportski uspesi. BMW postiže izuzetne krajnje brzine serijski proizvedenim motociklima. BMW vozači osvajaju titule na svetskim šampionatima.

Sa maksimalnom brzinom od 160 km/h, BMW R 68 se smatra vrhunskim modelom iz pedesetih. Prezentacijom trkača od 100 milja BMW R 68 na međunarodnom Sajmu bicikala i motocikala (IFMA), BMW demonstrira svoj povratak najvišoj klasi međunarodne konstrukcije motocikala.

Malo izdanje legendarnog BMW RS modela proizvedeno je za moto sport. Model je postizao neverovatnu brzinu od 200 km/h i veliki broj vozača je nebrojeno puta pobeđivao na trkačkim stazama kako u Nemačkoj, tako i van nje. Godine 1954, BMW je otpočeo redovan niz pobeda na svetskim šampionatima za kombinacije motocikala i bočnih prikolica. Vilhelm Nol i Fric Kron su prvi uzeli titulu na svetskom šampionatu u kombinaciji RS i bočne prikolice. Pored toga, Nol je oborio još jedan rekord u brzini za BMW, postigavši 280 km/h. Izgubivši zamalo, Valter Zeler je bio drugi na šampionatima 1956, postigavši za BMW najbolji plasman kao solo vozač na trkama.

MOTOCIKLI IZ PEDESETIH GODINA DVADESETOG VEKA

1951: BMW R 51/3.

Poznata šasija sada je imala nove motore sa centralnom bregastom osovinom koja je takođe pokretala i magnet. Dinamo je bio smešten napred na kraju bregaste osovine i umesto dve bregaste osovine sa lančanim pogonom primenjena je centralna bregasta osovina.

1952: BMW R 68.

Samo sa poklopcima ventila i uskim blatobranima kako bi se vizuelno razlikovao, novi sportski motocikl je imao i veće ventile i karburatore, višu stopu kompresije i klackalice sa igličastim ležajevima. Izlazna snaga od 35 KS omogućavala je da BMW R 68 postiže brzinu od 160 km/h. Tako je BMW R 68 postao prvi nemački „trkač od 100 milja“.

1954: BMW R 25/3.

BMW R 25/3 je doneo neke fundamentalne inovacije, pored snažnijeg agregata, nove generacije kočnica, točkova od 18 inča i hidraulično amortizovane teleskopske prednje viljuške, obezbeđivao je udobnost, bezbednost i zadovoljstvo u vožnji motocikla. Sa prodatih 47.700 komada, BMW R 25/3 je ostao najprodavaniji model BMW Motorrada sve do kasnih devedesetih godina dvadesetog veka.

1955: BMW R 50.

BMW R 50 je bio prvi model u novoj generaciji motocikala sa šasijom na kojoj je zadnji točak na dugoj viljušci sa amortizerima. Prednji točak je imao oscilirajuće rame, prema Erlsonovom dizajnu, takođe sa opružnim nogama. Tada su prvi put upotrebljeni kvačilo sa oprugom i menjač sa tri osovine, četiri brzine i prigušnicom. Pošto je BMW R 50 bio veoma udoban motocikl sa 26 KS i krajnjom brzinom od 140 km/h, kao i poslovnično BMW pouzdan, ubrzo je postao veoma popularan u državnim agencijama u Nemačkoj i šire.

Šezdesete godine dvadesetog veka: Zaokret naviše.

Berlin-Špandau, gde su do 1945, pravljeni motori za avione i gde su potom postavljene alatne mašine, postao je novi dom za BMW motocikle, a njihovi pneumatici dobili su „berlinski vazduh“. Prateći sve veću popularnost motocikala, BMW proizvodi potpuno novu razvijenu seriju modela /5.

Stav prema motociklima se promenio: kupci se više orijentišu prema uživanju, a motociklizam je sve popularniji i kao hobi u imućnijim krugovima. Serija /5 ispunjava sve zahteve postavljene pred moderan motocikl početkom sedamdesetih.

Šezdesetih godina, BMW ima modele sa pouzdanom šasijom, punom pokretnom viljuškom, lansirane 1955. koji postavljaju nove standarde u stabilnosti vožnje kako sami, tako i sa bočnom prikolicom. Dva sportska modela BMW R 50 S i BMW R 69 S uvedena su 1969. godine kako bi dopunili ponudu. BMW R69 S je ujedno bio najbrži nemački motocikl iz serijske proizvodnje sa maksimalnom brzinom od 175 km/h, što je dopustilo da se BMW uvrsti u vrhunsku međunarodnu klasu. BMW motocikli ne samo da klize po evropskim drumovima već osvajaju i američke autoputeve. Veliki broj motocikala proizvedenih šezdesetih godina isporučen je u SAD, ali BMW motocikli sve češće postaju prizor na putevima i drugih kontinenata.

MOTOCIKLI IZ ŠEZDESETIH GODINA DVADESETOG VEKA

1960: BMW R 69 S.

Sportski vrhunski model, BMW R 69 S sa 42 KS i maksimalnom brzinom od 175 km/h, privukao je mnogo pažnje u Nemačkoj i šire. Kolenasto vratilo agregata BMW R 69 S bilo je opremljeno prigušivačem vibracija, a dobru ciklistiku obezbeđivala je primena hidrauličnog amortizera upravljača.

1967: BMW R 69 US.

Imajući na umu severnoameričko tržište, BMW je nudio verziju svojih bokser modela sa teleskopskom prednjom viljuškom od 1967. nadalje. To je pomoglo da se premosti čekanje na novorazvijenu seriju /5 u SAD, kao najvažnijem inostranom tržištu.

1969: BMW R 50/5.

Serija /5 je predstavlila je redizajn bokser modela u koji spadaju: laki cevasti ram sa dvostrukim ležištem i pokretna viljuška na zadnjem točku, teleskopska prednja viljuška, kolenasto vratilo i klipnjače, trofazni generator, baterijsko paljenje, električni starter i vakuumski karburator. Tada su prvi put druge boje poput srebrne, plave i crvene bile dostupne, pored crne i bele. Početni model BMW R 50/5 je poslednji BMW sa klasičnom zapreminom cilindra od 500 cc.

1969: BMW R 60/5.

Upravo model BMW R 60/5 predstavio je fundamentalni redizajn bokser modela: laki cevasti ram sa dvostrukim ležištem i pokretnom viljuškom na zadnjem točku, teleskopskom prednjom viljuškom, kolenastim vratilom i klipnjačama, trofaznim generatorom, baterijskim paljenjem, električnim starterom i vakuumskim karburatorom.

1969: BMW R 75/5.

BMW R 75/5, vrhunski model iz serije /5 nudio je istu šasiju kao drugi modeli iz iste serije ali je, zahvaljujući  zapremini cilindra od 750 cc, imao neverovatnu izlaznu snagu od 50 KS i postizao krajnju brzinu od 175 km/h. To je značilo da je BMW bio dobro plasiran u rastu popularnosti motocikala tokom šezdesetih godina dvadesetog veka.

Sedamdesete godine dvadesetog veka: Zaštita od vetra i drugih vremenskih uslova.

Aerodinamika dovodi do nove klase modela. Nastupa novo doba: kokpit i pun oklop čine vožnju motocikala udobnijom. Nastaju pravi sportski motocikli. Posebno, BMW R 90 S je popularni klasik dizajna – pogotovo zbog svoje pažljivo primenjene dvobojne farbe.

Model BMW R 100 RS je prvi motocikl BMW Motorrada iz serijske proizvodnje sa standardnim punim oklopom razvijenom u aerodinamičnom tunelu. Pored praćenja principa aerodinamike, inženjeri koji su se bavili razvojem bili su prevashodno orijentisani na to da zaštite vozača od vetra i lošeg vremena. Pored toga, BMW R 100 RS je bio prvi BMW motocikl zapremine cilindra od 1 litra. Sa krajnjom brzinom od 200 km/h, taj motocikl je ujedno lider što se brzine tiče – međutim, za razliku od konkurentskih vozila, vozač je mogao da sedi u opuštenom uspravnom položaju. BMW je tako uspostavio sportsku turing klasu.

MOTOCIKLI IZ SEDAMDESETIH GODINA DVADESETOG VEKA

1973: BMW R 90 S.

Model BMW R 90 S je bio prvi BMW sa zapreminom cilindra preko 750 cc i prvi BMW koji je postigao brzinu od 200 km/h, dok je dupla disk kočnica obezbeđivala pouzdano kočenje. Sa svojom standardnom oplatom kokpita i dvobojnom farbom, BMW R 90 S se smatra klasikom dizajna sedamdesetih godina dvadesetog veka.

1976: BMW R 100 RS.

Model BMW R 100 RS je bio prvi serijski proizveden motocikl sa standardnim punim oklopom razvijenim u aerodinamičnom tunelu, pružajući zaštitu od vetra i vremenskih prilika. To je najavilo novo doba u proizvodnji motocikala.

1977: BMW R 100 RT.

Zahvaljujući oklopu, napravljenim radi većeg komfora, motocikl za turing na duže staze razvijen je iz sportskog modela R BMW 100 RS. Oznaka RT je i dalje sinonim za komforne turing motocikle u BMW ponudi.

1978: BMW R 45.

Model BMW R 45 donosi zadovoljstvo u početnoj klasi. Novi vozači i oni koji se vraćaju vožnji neće morati da osete nedostatak tipičnog BMW bokser motora i pogonskog vratila.

1978: BMW R 65.

„Mali“ BMW R 45 je obezbedio osnovu za model srednjeg raspona od 650 cc proizvođen uglavnom za izvozna tržišta. Ubrzo zatim usledio je BMW R 65 LS, sa smanjenim oklopom.

Osamdesete godine dvadesetog veka – nova tehnologija, novi segment.

BMW ove decenije iznenađuje pionirskim inovacijama i novim segmentom travel enduro. Posle revolucionarne jednostrane viljuške iz 1980, sistem BMW Paralever uveden je 1987. u modelu R 100 GS.

Novi dizajn zadnjeg oslanjanja omogućio je da se ublaže reakcije reaktivnih sila pogonskog vratila, odnosno kardana. Tako se uglavnom izbegavalo podizanje i propadanje zadnjeg dela motocikla pri ubrzavanju i usporavanju. Na proleće 1988, BMW je ujedno bio prvi proizvođač koji je lansirao elektronsko-hidraulični Anti-Bloking Sistem (ABS) za motocikle. Pored toga, K 1 je bio apsolutna zvezda na IFMA ’88. Bio je to prvi svetski motocikl sa digitalnom elektronikom motora i imao je uzbudljiv avangardni dizajn.

Posle ulaska BMW-a u terenske trke, uspešna off-road mašina izlazi na tržište u leto 1980. u modifikovanom obliku kao Enduro iz serijske produkcije ili BMW R 80 GS. S tim da GS – G znači „Gelände“ (= terenac), S je „Strasse“ (= ulični)BMW uspostavlja segment velikih, udobnih Enduro motocikala za putovanja, ključnu kategoriju u poslovanju sa motociklima i dan-danas. Na zadnjem točku je prvi put primenjena i monopoluga.

1981: BMW R 80 GS je došao, provozao se i pobedio.

Početkom osamdesetih, BMW šalje „boksera“ u pustinju. Sa Francuzom Iberom Auirolom, koji je dobio nadimak „Afrikanac“ zbog dara za navigaciju, BMW osvaja najteži reli na svetu. Auriol uspeva da ponovi svoj trijumf 1983. godine, dok je 1984. i 1985. Belgijanac Gaston Raije taj koji upisuje svoje ime na dugi spisak pobednika koji su vozili BMW.

Razvoj BMW K1.

Zamisao razvojnog inženjera BMW-a Jozefa Fricenvengera o ugradnji uzdužno postavljenog rednog motora u horizontalnom položaju ušla je u proizvodnju 1983. Rođena je BMW serija K, koja je zauzela svoje mesto odmah do isprobanog i testiranog dvocilindarskog boksera. Mašina je bila savršeno aerodinamički razvijena. Razvijen na osnovu BMW K 100 RS, K1 je imao nov agregat sa četiri ventila, paralever viljušku i lake točkove sa tri kraka. Da bi zadržao dovoljnu stabilnost pri velikim brzinama, ram BMW K 1 bio je ojačan, a osovinski razmak produžen za 50 mm.

MOTOCIKLI IZ OSAMDESETIH GODINA DVADESETOG VEKA

1980: BMW R 80 GS.

U modelu BMW R 80 GS, BMW je predstavio prvu verziju BMW Enduro mašine iz serijske proizvodnje. To nije bio samo najveći model u ovoj seriji što se tiče zapremine cilindra, već i prvi motocikl na svetu sa pokretnom viljuškom za kontrolisanje zadnjeg točka.

1983: BMW K 100.

Karakteristični element modela BMW K 100 bio je uzdužno postavljen redni motor sa vodenim hlađenjem i horizontalnom pozicijom, i menjačem povezanim pomoću prirubnice. Kao i svi motocikli Serije K, BMW K 100 je imao moderan most-ram od perforiranih cevi i viljušku zadnjeg točka sa monopolugom. Kao i kod boksera, kolenasto vratilo se nalazilo uzdužno postavljeno.

1985: BMW K75.

K 75 je bio model početnog nivoa u Seriji K. Ovaj motocikl je bio dostupan u više različitih verzija i, zahvaljujući pouzdanom trocilindarskom motoru sa izlaznom snagom od 75 KS, takođe je bio veoma popularan među državnim agencijama.

1987: BMW R 80 GS.

Tehnički identičan modelu R 100 GS, mali GS je imao paralever viljušku, točkove sa ukrštenim kracima i rezervoar za gorivo od 24 litra.

1987: BMW R 100 GS.

Kao nov vrhunski model u opsegu BMW boksera, BMW R 100 GS Enduro je imao unapređenu šasiju i jak motor od 980 cc, koji je postizao još veći obrtni moment zahvaljujući većim karburatorima i novom izduvnom sistemu. Prvi put je zadnji točak kontrolisala paralever dupla zglobna viljuška. Još jedan tehnički detalj su točkovi sa ukrštenim kracima, koji omogućavaju upotrebu pneumatika bez unutrašnje gume.

1989: BMW K 1.

BMW K1 je dizajniran kako bi ojačao profil kompanije i prikazao novu tehnologiju. Koristio je tehnologiju sa četiri ventila i digitalnu elektroniku motora, paralever viljušku zadnjeg točka i kočione čeljusti sa četiri klipa. Blatobran prednjeg točka bio je deo aerodinamičnog rešenja zajedno sa oklopom.

Pionir, trendseter.

Novi bokser sa četiri ventila i elektronskim upravljanjem motorom i prvi BMW jednocilindarski motocikl od 1966. dolaze na tržište devedesetih godina dvadesetog veka. Pored toga, u proleće 1991, BMW Motorrad je postao prvi svetski proizvođač motocikala koji je ponudio regulisani trosmerni katalizator.

Lansiranje nove generacije boksera.

BMW R 80 GS Basic bio je ujedno poslednji model klasične generacije boksera sa dva ventila koji je sišao sa proizvodne linije u fabrici BMW Motorrad u Špandauu. Posle više od 70 godina, velikom poglavlju u istoriji nemačkih motocikala došao je kraj.

Rezime: od 1923, širom sveta je prodato 684.830 motocikala iz klasične bokser serije. Model BMW R 110 RS je bio prvi od novih modela sa četiri ventila, elektronskim ubrizgavanjem i dva bregasta vratila u cilindarskoj glavi. Pored toga, započevši novu generaciju boksera, BMW je pokrenuo novi, za brend-specifičan i inovativan sistem upravljanja prednjim točkom – telelever.

Funduro 1993 – Eurobajk.

Pridruživši se tradicionalnoj seriji dvocilindarskih flat-twin „boksera“ i seriji K krajem 1993, nastala je treća serija: serija F, koju je isprva predstavljao model F 650. Prvi jednocilindarski BMW od 1966. je zajednički evropski projekt. BMW razvija tehnološki koncept i dinamičan dizajn, dok partner u saradnji Aprilia pruža podršku u razvoju i upravljanju postupkom montaže. Konstrukcija jednocilindarskog motora sa 4 ventila, zapremine 650-ccm, modifikovanog prema specifikacijama BMW-a, posao je austrijskog specijaliste za motore Rotaksa. Od maja 1995, BMW je prvi proizvođač koji je sve motocikle u svojoj aktuelnoj ponudi opremio katalizatorom kao standardnom opremom, ponudivši takođe njegovu ugradnju na relevantnim modelima.

MOTOCIKLI DEVEDESETIH GODINA DVADESETOG VEKA

1993: BMW F 650.

Model početnog nivoa sa jednocilindarskim motorom sa četiri ventila, lančanim pogonom umesto kardana, boks-ramom od čelika u jednom komadu, teleskopskom viljuškom napred i dvojnom pokretnom viljuškom pozadi. Motocikl je bio težak samo 189 kg. Model BMW F 650 je kombinovao zabavu i snagu i bio čak podoban za skromnu terensku upotrebu.

1993: BMW R 1100 RS.

Model BMW R 110 RS je bio prvi iz nove BMW bokser generacije sa četiri ventila. Ovaj sportski turer je ujedinio karakter, tradiciju i najnoviju tehnologiju kao nijedan drugi motocikl na svetu. Specijalni element bio je ergonomski paket, koji je omogućio motociklu da bude individualno prilagođen vozaču. Oklop i ručice upravljača bile su podesive, dok se visina podeljenog sedišta za vozača mogla takođe podešavati.

1994: BMW R 1100 GS.

BMW Motorrad je predstavio model BMW R 1100 GS kao naslednika modela R 100 GS. Agregat je preuzet od modela RS, ali je fokus bio više na obrtnom momentu i vuči.

1997: BMW R 1200 C.

Sa modelom BMW R 1200 C, BMW je prvi put stupio na teren kruzer motocikala. I bokser motor i dizajn modela R 1200 C pokazivali su da je motocikl potpuno novo poimanje ideje kruzera. Ovaj kruzer je došao do svetske dominacije zahvaljujući njegovoj ulozi u filmu o Džejmsu Bondu „Sutra ne umire nikad“.

1999: BMW R 1150 GS.

Skoro 20 godina posle predstavljanja modela BMW R 80 GS, BMW R 1150 GS je stigao na tržište kao naslednik modela R 1100 GS. Poput agregata, revidirani su i menjač, šasija i prednji kraj. U potezu projektovanom da poboljša upravljanje, korišćen je lakši telelever iz modela R 1100 S.

1999: BMW C1.

Model BMW C1 bio je inovativna sinteza motocikla i automobila i imao je namenu kao alternativno prevozno sredstvo za velike gradove i urbane oblasti. Njegov jedinstveni koncept bezbednosti obuhvatao je sigurnosnu ćeliju, element za sudare i sistem sigurnosnih pojaseva, što je značilo da vozačima nisu bile potrebne kacige.

Sportskiji i dinamičniji nego ikad

Nekoliko novih modela i tehničkih inovacija pokreću rast u BMW Motorradu: nova serija K sada dolazi sa transverzalno postavljenim motorom, a novorazvijena serija F pokreće segment srednjeg opsega. Na kraju decenije, BMW Motorrad će uvesti jedno od najvažnijih novih izdanja na tržište – model BMW S 1000 RR označava trenutak kad je brend prvi put stupio u svet supermotocikala.

Nova 4 cilindra – transverzalno i inovativno.

Godine 1983, BMW je u seriji K stvorio svoje prve modele sa 4 cilindra. U srcu ove serije ležao je „Kompaktan pogonski sistem“ sa uzdužno ugrađenim agregatom u horizontalnom položaju. Samo malo više od dve decenije kasnije, na Intermoto-u 2004, BMW je predstavio BMW K 1200 S, sa prvim transverzalno ugrađenim 4-cilindarskim motorom. Isporuka 167 KS (123 kW) predstavljala je zamah napred u čitavu novu dimenziju snage za BMW Motorrad. Motor male težine od 81,3 kg (uključujući kvačilo i kutiju menjača) – nagnut napred za 55 stepeni – sam je po sebi upečatljiv. Geometrija glave cilindra i kontrolnog sistema ventila s upotrebom pokretača ekscentriteta pozajmljena je iz tehnologije Formule 1.

Šasija je bila elektronski podesiva prvi put u motociklu serijske proizvodnje, a revolucionarni „Duolever“ prvi put je upotrebljen za kontrolu prednjeg točka.

Nakon uspešnog lansiranja na tržište modela BMW K 1200 S, usledio je BMW K 1200 R 2005. godine – najsnažniji „naked“ motocikl u to vreme koji je ujedno bio bazni model za BMW PowerCup. „Gran Turismo“ među BMW modelima, BMW K 1200 GT se takođe pojavio 2006 – u novom tehnološkom ruhu da kompletira najsnažniju BMW seriju do tog vremena.

Novi jednocilindarski motocikli.

Sa modelima F 650 GS i F 650 Dakar, BMW je uspešno preneo koncept endura na jednocilindarske modele 2000. godine. Pobede Ričarda Seinta na Dakar reliju 1999. i 2000. godine privukle su dodatno interesovanje medija. Modelom BMW F 650 CS, BMW je stvorio „concept fighter-a“ – prvi BMW čiji zadnji točak pokreće zupčasti kaiš. Na Intermoto-u 2006, BMW je onda predstavio G seriju – novo tumačenje jednocilindarskog motocikla: XMoto, XChallenge i XCountry ponudili su beskompromisni dizajn i agilnu dinamičnost vožnje, usmereni uglavnom prema mlađoj klijenteli.

BMW S 1000 RR se probija u srca kupaca.

2009. godina je započela lansiranjem novorazvijenog super sportskog motocikla – modela BMW S 1000 RR – najavivši novo doba, a BMW je ušao na svetske šampionate supermotocikala u saradnji sa svojim partnerom Alpha Racing. Već u prvoj sezoni, tim je stekao mesto blizu srca ljubitelja sa brojnim plasmanima među prvih deset.

Trkačka snaga, aluminijumska šasija, radijalne kočnice, živahan dizajn podignutog repa i spuštenog nosa, oštre boje i ultimativna kombinacija elektronskih sistema za asistenciju vozaču čine beskompromisni supermotocikl: „RR“ je odražavao purističke principe trkačkih staza.

Međutim, kao model iz serijske proizvodnje, BMW S 1000 RR je takođe bio veran svojim trkačkim korenima. Iskustvo stečeno na stazi bilo je ugrađeno u stalni razvoj proizvodnje modela RR i došlo je do duboke razmene znanja u oba smera.

MOTOCIKLI IZ DVEHILJADITIH

2000: BMW F 650 GS.

Naslednik modela BMW F 650, ovaj motocikl je izgledao kao njegov veliki brat, BMW R 1150 GS i bio je prvi jednocilindarski motocikl sa digitalnom elektronikom motora i katalizatorom. Specijalni ABS sistem razvijen sa ovim jednocilindarskim motociklom na umu bio je dostupan kao dodatna opcija.

2001: BMW F 650 CS.

Model BMW F 650 CS je imao jednostranu viljušku, pogon na kaiš i novi koncept skladištenja. Skarver (kombinacija vozila za ulicu i teren) takođe je imao podesivu, pristupačnu polugu kvačila iz modela BMW F 650 GS, modifikovani prekidač za pokazivače pravca i priključak za punjenje strujom kao standardnu opremu.

2002: BMW K 1200 GT.

Dizajniran kao dodatak seriji K između BMW K 1200 LT i BMW K 1200 RS – BMW K 1200 GT je bio motocikl koji je stremio ujedinjavanju maksimalne agilnosti i dinamične snage sa dobrim turing performansama. Slova „GT“ označavaju Gran Turismo i sinonim su za kultivisani sportski karakter kao i za visok nivo komfora u turingu za vozača i suvozača.

2003: BMW R 1200 GS.

Uvođenjem novog modela BMW R 1200 GS u oktobru 2003, BMW Motorrad razvija priču o GS uspehu koji traje 30 godina. Sa daleko dinamičnijim motorom i dodatnih 15 KS, ali i smanjenjem težine od preko 30 kilograma, ovaj motocikl postavlja nove standarde u veoma popularnim i svestranim Adventure-motociklima. To je prvi motocikl nove bokser generacije, a novim modelom BMW R 1200 GS Adventure dobio je brata 2005. godine. Ovaj čuveni motocikl se penje na listama prodaje širom sveta. Ova neverovatna priča o uspehu nastavila se i nedavnim lansiranjem nove generacije BMW R 1200 GS sa kombinovanim hlađenjem vazduhom i rashladnom tečnošću 2013. godine.

2004: BMW K 1200 S.

BMW K 1200 S je ubedljiv zahvaljujući sportskim karakteristikama sa mobilnim i kontrolama podložnim performansama u svako doba.

2006: BMW G 650 X-modeli.

Jednocilindarski BMW raste u 2006. godini sa novim modelima BMW G 650 X. Te modele pokreće poznati i robusni jednocilindarski motor od 650 cc sa paljenjem smeštenim u čeličnom ramu, međutim varira im dizajn i šasija i točkovi. G 650 XMoto je najdinamičniji i uzbuđuje vozače zaista agilnim Super-Moto stilom upravljanja. S druge strane, njegova braća G 650 X Country i XChallenge nude više zabave van puteva ili na kraćim urbanim vožnjama.

2006: BMW F 800 ST.

Veoma sličan dizajnom modelu FS 800 S, model BMW F 800 ST je imao pun oklop, više postavljene ručice upravljača za turing, viši stakleni panel i pripremu za kofere.

2006: BMW F 800 S.

BMW Motorrad je lansirao BMW F 800 S kao prvi motocikl u seriji F 800. Bio je to polusportski motocikl sa lakim most-ramom, jedinostranom višuškom i pogonom na kaiš.

2008: BMW S 1000 RR.

Supermotocikl za milenijum: BMW S 1000 RR odlikuje aluminijumska šasija, radijalne kočnice, dizajn uzdignutog repa i spuštenog nosa i savršena kombinacija elektronskih sistema za asistenciju vozaču dali su motociklu čistu trkačku snagu.

2008: BMW F 800 GS.

Model BMW F 800 GS je bio turing enduro verzija modela F 800 S i ujedinio je vrline terenca sa odličnim upravljanjem na ulicama.

2009: BMW F 800 R.

Savršeni dvocilindarski roudster, „naked“ motocikl koji je ujedinio čisto zadovoljstvo motociklizma sa veoma korisnom svakodnevnom primenom.